vad vi gör
Exempel 3
NTA webbplats
NTA Skolutveckling
Logotyp i alla ära, men typografi, färger och grafiska element är också minst lika viktiga delar i den verktygslåda som vi kallar grafisk profil. Den ska på effektivt och enhetligt sätt bygga upp den visuella kommunikationens unika identitet för en organisation eller ett företag. 2019 fick Typoform uppdraget att uppdatera Skolverkets grafiska profil. Identitet är färskvara och eftersom den gamla profilen hade nästan 15 år på nacken behövde den en rejäl översyn. Logotypen är inarbetad och fungerar som den ska, men resten har omarbetats i grunden. Som ytterligare stöd för Skolverkets kommunikationen utvecklades även publikationsmallar för Skolverkets olika rapportserier och formförslag för övriga publikationer. Vi tog även fram mallar för ppt, film och digitala kanaler.
se mer
över
13 000
användare
Med målet att skapa intresseväckande kommuniktion med tydlig avsändare tog Typoform fram ett flertal varierande mallar med tydlig typografi, foto och illustration, färger, mönster och bildsymboler. Variationen gör att den grafiska formen lätt kan anpassas efter budskap och kanal men ändå ge en enhetlig visuell identitet. Typoform tog även fram mallar för filmproduktion som bl.a. består av namnskyltar, olika bakgrundsplattor, slut och startskyltar, övergångar och informationsskyltar.